Ben jij helemaal into fashion? Heb je altijd al gedroomd van je eigen kledinglijn? Je eigen kleding winkel online? Heb je veel ideeën voor leuke items? Wil je graag je eigen kledinglijn lanceren? Dat kan. Maar wat heb je nou allemaal nodig? En waar moet je nou eigenlijk beginnen?

Voor alle designers en creatievelingen hier een artikel voor jou.

Waar moet je nou beginnen?

1..het Businessplan

Je hebt uiteraard een plan nodig. Op papier. Wat ga je verkopen? Ga je voor allerlei items of focus je op bijvoorbeeld jassen? Hoe ga je dit laten maken? Ga je het misschien zelf maken? En zoek je hiervoor de perfecte naaimachine. De beste naaimachine vindt je hier. Wat zijn jouw doelen en hoe ga je deze bereiken? Je plan is een vertaling van ideeën naar een concreet plan.

2. Je merk en naam vastleggen

Je moet een goede naam hebben. Hoe heet jouw merk? Deze naam moet je vastleggen. Het is handig om vast te kijken naar beschikbare domeinnamen zodat jouw merk in de domein naam staat. Er zijn veel ondernemers actief en dus ook veel namen al weg. Veel domeinnamen staan tegenwoordig dan ook te koop. Maar misschien heb je geluk. Wij als ondernemer vonden het bijzonder dat carrieretijd.nl en hustlersgang.com beiden nog beschikbaar waren. Hup gelijk gekocht en vastgelegd.

3. Je marketingplan

Dit staat is als het goed is beschreven in je businessplan. Maar je marketingplan is wel erg belangrijk. Dit vereist de nodige tijd. Steek veel tijd in jouw marketingplan en doe uiteraard research. Enkele dingen die hier zeker in moeten zijn de USP’S: wat onderscheidt jouw merk?

-waar vind je jouw klant?

-wie is jouw ideale klant?

-wat zijn de USP’s van jouw merk, wat maakt het uniek?

-de concurrentie uiteraard

Hoe ga je jouw product promoten? Ga je adverteren op social media of via Google? Of ga je misschien in zee met influencers of bloggers? Tegenwoordig bereiken veel fashion merken succes door met influencers te werken.

4. Ontwerp het eerste item en maak een sample

Ook belangrijk. Hoe ga je de kleding laten maken? Ga je dit zelf dus doen? Of heb je iemand die de kleding produceert? Ontwerp een aantal items en doe het rustig aan. Het is beter om rustig en klein te beginnen dan meteen een hele grote voorraad te hebben die niet verkoopt.

Uiteindelijk draait het om een goed businesplan met de juiste marketingstrategie en uiteraard een goed product. Doe je research en vergeet niet ook een beetje plezier eraan te beleven.

Begin klein, maar denk groot.

Succes!

Bron: Google & eigen ervaring. Beeld: Unsplash

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here