Nederland is een hiphop platform rijker. We love Complex (But wait a minute, we love the English/Amerikaanse version). De Amerikaanse versie is toch wel anders dan de Nederlandse. Ze bestaan natuurlijk wel al veel langer dus ze hebben waarschijnlijk ook betere creative directors, journalisten, designers etc. Een goed bedrijf opzetten kost namelijk tijd. Het vinden van de juiste mensen ook.

Hoewel Complex ook sport, fashion en lifestyle covert, zit vooral hiphop in het DNA van het online magazine verankerd. Soraya Hadjar is hoofdredacteur van ComplexNL, het platform is onderdeel van Just Another Media Company, dat ook titels kent als Rumag, VKMag, Axed, Convo, First en ParraTV.

De Nederlandse versie van Complex.com mist creativiteit en originaliteit. Ze plaatsen vooral nieuwtjes/feitjes, terwijl Complex.com ook inspirerend is en daily life plaatst op bijvoorbeeld de gram. Ze zijn niet alleen celebrity obsessed, maar bespreken belangrijke zaken in het leven. Ze plaatsen eigenlijk van alles. Veel mooie en inspirerende content. Content wat je aan het denke zet.

De Nederlandse Complex focust zich vooral op social media, wat natuurlijk de trend van nu is. Ze hebben geen facebook pagina en zijn vooral actief op Instagram en Tiktok?! De platformen van nu eigenlijk. Lees hier meer over Tiktok.

Ze zijn natuurlijk net begonnen, maar tot nu toe vinden we het niet heel spectaculair. De website is simpel, de content is niet heel bijzonder. Wel focussen ze zich op ook video content. Dat is wel goed, want dat is toch de future. Video content is veel populairder dan geschreven content. De sites doen wel denken aan funx.nl (Van deze site zijn wij wel fan, reality life stories voor jongeren naast hiphop en nieuws, erg inspirerend), axed.nl, puna.nl en parra.nu. Persoonlijk vinden wij het heel jammer dat Ballinnn is gestopt. Lees hier meer daarover. Dit was een goed magazine met originele goede journalistiek. Dope, trending en anders. Maar waarschijnlijk liep het niet. Soms moet je gewoon de stekker eruit trekken of je blad anders vormgeven. Ook soms voor advertorials gaan die misschien minder bij het online magazine passen, maar toch voor een inkomsten bron zorgen. Als mensen je blad interessant vinden, komen ze toch wel terug voor de content.

Daarnaast is het heel belangrijk dat een nieuw magazine zich focust op SEO. Zorgen dat je gevonden wordt in Google met de content. De meeste bezoekers komen toch via Google uiteindelijk. SEO expert nodig? Bekijk onze shop.

Verder plaatste ze Selma Omari als selfmade women on the cover, hoewel Selma Omari talent heeft en het goed doet. Selfmade is ze niet, Boef made her famous. Een man die toch weer het opstapje gaf. No offense, cause we love Selma Omari, maar het is wel de waarheid. Er is bijna geen enkele vrouw self-made. Of ze komt uit een rijke familie of heeft een rijke man gedate. Lees hier meer over Selma Omari.

We zijn benieuwd wat de future brengt voor dit magazine en hoe ze geld verdienen. Meestal duurt dit even en moet er in het begin vooral worden geïnvesteerd om het medium zo groter te worden en bekendheid te krijgen.

Stay tuned.

Bron: Google, Beeld: Unsplash

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here