Jonge talenten zoals Reanny, FARAO en Leblanco bijten de spits af.
Zalando en Top Notch presenteren de Class of ’23. De twee merken slaan de handen ineen en bieden een podium aan tien opkomende artiesten die dit jaar de trends binnen zowel de muziek als streetwear bepalen. Vanaf vandaag zijn Siggy & D1ns, Zulema, FARAO, Brokezart, Leblanco, Reanny, Levi, Romeijn en Yssine het gezicht van de Class of ‘23. Met de viering van 50 jaar hiphop en de opkomst van een nieuwe generatie creatievelingen markeren Top Notch en Zalando hiermee een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse hiphopscene.
Streetwear
Mode draait om zelfexpressie, net als hiphop. De modewereld liet zich al jaren stilletjes inspireren door hiphopcultuur en inmiddels staan hiphopartiesten nu ook aan de top van high-end modehuizen. Voor het eerst werken Zalando en Top Notch samen om de verhalen van een nieuwe lichting hiphopartiesten te vertellen. De tien geselecteerde talenten zorgen niet alleen voor vernieuwing in de muziekwereld, maar verleggen ook grenzen op het gebied van streetwear, waardoor ze niet alleen bepalen wat we horen, maar ook wat we dragen. Hun creativiteit, diversiteit en innovatie maken de weg vrij in zowel de muziek- als de modewereld. Het inspireert en moedigt anderen aan om hun eigen stem te vinden.
“We organiseerden begin dit jaar een groot schrijverskamp en nodigden daar 80 tot 90 nieuwe artiesten en producers voor uit om te werken aan nieuwe muziek. Hieruit ontstond een nieuwe stroming talent waarvan wij geloven dat het de nieuwe generatie smaakmakers is. Elk met een unieke stijl, zowel in sound als appearance. In plaats van instappen op de gevestigde namen, laat Zalando met deze campagne zien de community echt te snappen, wat deze samenwerking uniek maakt.”
– Mo Fouradi, Head of A&R bij Top Notch & Noah’s Ark
Grensverleggend in muziek en mode
De Class of ‘23 bestaat uit tien toptalenten van eigen bodem: Siggy & D1ns, Zulema, FARAO, Brokezart, Leblanco, Reanny, Levi, Romeijn en Yssine.
Siggy en D1ns bestormen op dit moment de hitlijsten. Met meer dan dertig miljoen streams timmeren ze hard aan de weg en ook hun nieuwste track ‘180’ – samen met Josylvio – is opnieuw een succes.
Met haar featuring op de track ‘03:15’ van de bekende Nederlandse artiest Idaly, die meer dan 1,4 miljoen keer werd gestreamd, liet Zulema zien dat ze een artiest was om in de gaten te houden. Het nummer legde de basis voor haar eerste single ‘Laat me niet los’, die begin dit jaar uitkwam en meteen een hit werd.
De jonge rapper FARAO drukte in juli 2022 zijn stempel op de Nederlandse hiphopscene met zijn release: ‘CityBoy Anthem’. Zijn energie en unieke flow zijn kenmerkend voor zijn singles die razend populair zijn onder de jongere generatie. Via TikTok geeft FARAO vaak een preview van zijn volgende singles, die in korte tijd bijna een miljoen views genereren.
Brokezart debuteerde in 2019 met de single “Blue Balenciaga’s”. In 2022 bleef zijn populariteit groeien, waardoor hij met meerdere nummers meer dan 2 miljoen streams behaalde.
België en Nederland zijn helemaal in de ban van Leblanco. De gemaskerde rapper die uit het niets op het toneel verscheen. Zijn eerste single ‘Nokia’ was meteen een hit op straat. De honger naar de volgende tracks van de undercover rapper was zo groot dat deze telkens werden gelekt op platformen als YouTube en Telegram. Zijn track ‘Elastiek’ is op weg naar een gouden status in België.
Een andere opvallende naam is Reanny, die met haar bijdrage in de industrie als rapper meer vrouwen wil samenbrengen. Onlangs bracht ze nog haar EP ‘A Goddess, WBU?’ uit.
Levi is een nieuw talent van Top Notch en bracht dit jaar zijn eerste single “Genoeg is genoeg” uit. Meest recentelijk bracht hij de track “Geen lucht” uit.
Romeijn had onlangs nog een hype op TikTok te pakken met zijn eerste track ‘Weer Een Nieuwe Boete’. En bracht recentelijk zijn track “Party AAH” uit.
Tijdens het schrijverskamp trok Yssine de aandacht met zijn muziek. Een van zijn tracks werd zelfs benoemd tot anthem van de week. Begin juni dropte hij zijn nieuwe nummer ‘Wild West’, dat binnen een maand meer dan 1,7 miljoen streams behaalde, en de grootste debuutsingle onder Top Notch is sinds het debuut van Yade Lauren.
Samen maken deze jonge talenten de weg vrij voor een grensverleggende toekomst in muziek en mode. Dat doen zij niet alleen door middel van hun teksten en melodieën, maar ook hoe zij zich met een uitgesproken kledingstijl weten te uiten op en naast het podium. De volledige Class of ‘23 is terug te vinden op de speciale website.
Campagne
Class of ‘23 wordt tot leven gebracht in een 360°-campagne. De campagne loopt van 7 augustus tot en met 3 september 2023 en bestaat uit onder meer een klassenfoto, jaarboek, cypher en digital out-of-home. De campagne is gecreëerd in samenwerking met creatief bureau Hammerfest