Tuesday, July 1, 2025
HomeWritingIs Het Einde van Tijdschriftland in Zicht?

Is Het Einde van Tijdschriftland in Zicht?

Waarom Papieren Magazines Uit de Schappen Verdwijnen

Hitkrant, CosmoGirl en GIRLZ – vroeger kon je niet wachten tot ze op je deurmat vielen. Je kamer vol posters, elke quiz meegedaan. Maar het tijdperk van deze iconische jeugdtitels is nu écht voorbij. De stekker is uit alle drie getrokken.

En zij zijn niet de enigen…

Ook VIVA verdwijnt: Sterk Vrouwenblad stopt volledig

Het feministische en pittige magazine VIVA – ooit een baken voor powervrouwen – stopt niet alleen in print, maar ook online. Dat voelt bijna symbolisch: zelfs de sterkste titels redden het niet meer.

Welke Tijdschriften Overleven Wél?

De toekomst ziet er somber uit voor veel bladen. Ook &C van Chantal Janzen lijkt moeite te hebben om relevant te blijven. Is het onderscheidend genoeg?
Tegen de sterke identiteit van een merk als LINDA. kan het simpelweg niet opboksen. LINDA.meiden houdt nog goed stand, maar roept ook vraagtekens op: waarom blijft men daar iemand als Roxy Dekker promoten, terwijl 2 op de 3 jongeren aangeeft een sugardaddy te hebben? Is dat nog wel motiverend content voor jonge vrouwen?

Vogue, Elle, Glamour: De Glans is Eraf

Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd verliezen grote modemerken terrein. Elle Nederland heeft al flink moeten snijden in het personeelsbestand. Ook Vogue kampt met een identiteitscrisis.

Waarom?
De aandacht voor de altijd dezelfde celebs – de Jenners en Kim Kardashian – wekt steeds meer verveling op. Jongeren haken af. Ze zoeken échte verhalen, rolmodellen en herkenbaarheid. Niet nog een designerjurk op een onhaalbare droomlijf.

Waarom Jongeren Geen Tijdschriften Meer Lezen

De meest logische verklaring? Simpel: internet.
Alles is tegenwoordig gratis én direct beschikbaar. Waarom zou je nog €7 betalen voor een glossy vol reclame, als je op TikTok, YouTube en Google precies kunt vinden wat je zoekt – in 15 seconden?

Online platforms als:

  • Wendyonline

  • NSMBL

  • Bedrock

  • Girlscene

  • Fem-fem

  • Manners.nl

  • Manify.nl

…pakken de plek in van traditionele tijdschriften. Ze zijn sneller, interactiever en volledig afgestemd op de moderne lezer.

Printmagazines in 2025: Kansloos of Kansrijk?

De toekomst voor fysieke tijdschriften ziet er zorgwekkend uit. Binnen nu en 2 à 3 jaar zullen nog meer titels uit de winkels verdwijnen. Ook interieurbladen en niche magazines staan onder druk.

Een papieren tijdschrift starten anno 2025?
Geen goed idee. Jongeren lezen simpelweg geen print meer.

Wat Betekent Dit Voor de Toekomst van Journalistiek?

De échte vraag is misschien wel:
Is het nog slim om een studie journalistiek te starten in deze tijd?
Wil je een baan bij een tijdschrift dat over 2 jaar niet meer bestaat?

Of kies je liever voor:

  • Digital storytelling

  • Contentmarketing

  • Online media

  • Videoproductie
    …Allemaal skills met toekomst.

Wil je meer weten over studiekeuzes, digitale beroepen of het inkomen van je favoriete online ondernemer? Neem dan eens een kijkje op www.carrieretijd.nl – jouw gids in de veranderende arbeidsmarkt.

De Digital World is de Toekomst – En Wij Zeiden Het 10 Jaar Geleden Al

Tien jaar geleden voorspelden wij al dat print dood zou gaan. Niet omdat papier slecht is, maar omdat de wereld veranderd is. Jongeren willen snelle info, herkenning, rolmodellen, video, memes, interactie.

Wij zijn geen doemdenkers. Wij zijn digitale denkers.
Leiders in verandering. En we geven je gratis inzicht.

Doe er mee wat je wil.

mandy
mandy
me, myself and I.
RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments