Monday, December 23, 2024
HomeMusicBillie Eilish vertelt Apple Music over het nieuwe nummer "What Was I...

Billie Eilish vertelt Apple Music over het nieuwe nummer “What Was I Made For” voor de ‘Barbie’-filmsoundtrack

Billie Eilish vertelt Apple Music over het nieuwe nummer “What Was I Made For” voor de ‘Barbie’-filmsoundtrack

Billie Eilish voegt zich bij Zane Lowe op Apple Music 1 voor een diepgaand gesprek over haar bijdrage aan de soundtrack van de film ‘Barbie’, getiteld ‘What Was I Made For’. In het gesprek (opgenomen in Los Angeles op maandag 10 juli) vertelt ze Apple Music over hoe zij en FINNEAS bij het project betrokken raakten, nadat ze door Greta Gerwig was uitgenodigd om een vroege versie van de film te zien, de oorsprong en creatie van het nummer, hoe het proces haar uit gevoelens van zelftwijfel heeft gehaald na een periode waarin ze zich creatief ongeïnspireerd voelde, wat Barbie voor haar betekent, haar liefde om muziek bij te dragen aan films, hoe ze zich op dit moment creatief voelt, wat de toekomst in petto heeft en meer.

 Billie Eilish over hoe zij en FINNEAS betrokken raakten bij de ‘Barbie’-filmsoundtrack…

God, het is zo grappig dat het nu allemaal uit is of nu uitkomt omdat het zo lang zo’n geheim is geweest. Ergens eind vorig jaar had Finneas zoiets van: “Dude, zou je een liedje voor Barbie willen maken?” En ik had zoiets van: “Wat?” Ik had zoiets van: “Hoe kom je aan die vraag? Waarom kwam dat in je op?” En hij had zoiets van: “Nou, ik was aan het praten met die-en-die, en het kwam ter sprake. En praten met Mark en Greta,” en da, da da. En hij heeft zoiets van… er is een willekeurige dag in december waarop Finneas zegt: “We gaan naar…” Nee, nee, nee, ik krijg een sms. Het is als een groepstekst met mij, Finneas en dan nog twee andere nummers. En plotseling zegt Finneas: “Hé, dit is Billie’s nummer.” En ik kijk, en ik heb zoiets van, ik weet niet wat er aan de hand is. En dan is het zo van: “Hé, dit is Greta. Hé, dit is Mark.” En ik dacht, oh, oké. Dus dan sturen ze eigenlijk een paar, ik weet het niet, ze leggen dingen uit. Greta legt het een en ander uit over de film. Ik had ervan gehoord toen het internet er ongeveer een jaar geleden van hoorde, en ze waren aan het filmen en iedereen had zoiets van, oh mijn god, het is Margot Robbie en het is Ryan Gosling, en al deze dingen. Hoe dan ook, Finneas gaat op een gegeven moment, Finneas zegt: “Vandaag om 15.00 uur gaan we Greta en Mark bellen.” En ik heb zoiets van, “Cool.” Geen team, niets anders. Dat was het. En we hebben met ze gebeld. Greta legde ons de film uit, en het was gewoon het liefste, meest pure ter wereld. En natuurlijk gingen Finneas en ik hier eerlijk op een egoïstische manier op in, we hebben misschien helemaal niets met deze film te maken, maar ik wil hem zien. Laat het me zien. Ik wil het zien.

Billie Eilish over de oorsprong en creatie van “What Was I Made For”…

… letterlijk de volgende dag waren we aan het werk en we waren iets aan het schrijven, ik weet het niet, het was zo’n dag dat alles misgaat. Niets is echt gemaakt die dag en het was laat. En ik dacht: “Oké, ik denk dat ik ga. We hebben genoeg gedaan. We zijn klaar voor vandaag.” En Finneas had zoiets van: “Zullen we proberen een Barbie-liedje te schrijven?” En ik had letterlijk zoiets van: “Dog, nee. Wat? We gaan het niet halen, kom op.” Ik dacht aan “No Time To Die”, dat waren maanden van denken en praten en het bedenken van verschillende melodieën en zo. Dat was ook een van mijn favoriete processen aller tijden. Maar heel anders. En ik had zoiets van: “Dat kunnen we niet namaken. Hoe gaan we dat doen?” En we gingen echt zitten en Finneas begon piano te spelen, en… die eerste paar songteksten, “I used to float, now I just fall down,” just came right out…”I used to know, but I’m not sure now what I was made for.”

Het begin van het schrijven van dit nummer, de eerste dag van schrijven, Finneas en ik, vooral ik omdat het vanuit mijn perspectief is, dachten we alleen maar aan Barbie. Ik heb niet één keer aan mezelf gedacht tijdens het schrijfproces. Dus dat is het volledige eerste couplet, pre-refrein, refrein, misschien tweede couplet, allemaal in één nacht. Ik dacht niet aan mijn eigen leven. Niet nagedacht over hoe ik me voel. Nergens aan gedacht. Ik was puur geïnspireerd door deze film en dit personage en de manier waarop ik dacht dat ze zich zou voelen, en schreef daarover. En toen, de volgende paar dagen, luisterde ik en ik had zoiets van, meid, hoe heeft dit … eerlijk gezegd, en ik bedoel dit echt helemaal niet om verwaand over te komen, maar ik doe dit ding waar Ik maak dingen waarvan ik niet eens weet dat ze… alsof ik voor mezelf schrijf en ik weet het niet eens. Het is een van de meest ongelooflijke dingen die ik in mijn leven mag meemaken. Dude, de volgende week speelde ik het de hele dag in de auto en speelde het voor iedereen. En ik had zoiets van: “Dit is precies hoe ik me voel. En ik bedoelde het niet eens.” Het was echt het meest trippiste dat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Ik had zoiets van, oh, ik was absoluut over mezelf aan het schrijven, maar ik dacht aan mezelf vanuit een derde persoon. En ik dacht objectief aan mezelf, waardoor ik me ook echt verbonden voelde met haar, met mij.

Billie Eilish over hoe ‘Waar was ik voor gemaakt’ haar uit gevoelens van twijfel aan zichzelf haalde na een periode waarin ze zich creatief ongeïnspireerd voelde…

 We hadden het echt gehad, wij allebei… Meestal heb ik alleen het writer’s block, maar niet eens een writer’s block, maar alleen de frustratie bij het schrijven. En Finneas is altijd degene geweest die zei: “Nee, nee, nee, laten we schrijven. Laten we schrijven.” En eerlijk gezegd waren we in een periode waarin we allebei … zoals afgelopen winter waren we allebei ongelooflijk ongeïnspireerd. En we zijn nog steeds aan het werk en proberen dingen te maken. En eerlijk gezegd, dat nummer was het eerste dat we in een minuut hadden geschreven. Ook al kwamen we met ideeën en kwamen we met dit en dat, ik herinner me dat nadat we die eerste helft schreven, ik zei: “Ik denk dat we het nog steeds hebben.” We zaten echt in een zone waarin we het gevoel hadden dat we het kwijt waren en het gevoel hadden, man, ik weet niet of we dit nog kunnen. En we hadden zoiets van, ik was 15 jaar oud, 16, 17, en hij is een tiener, je kunt je mijn gedachten van twijfel voorstellen. Zoals, oh, ik kan dit niet meer. En Barbie en Greta hebben het gewoon uit me gehaald, ik weet het niet.

Billie Eilish over de uitnodiging van Greta Gerwig om een vroege versie van de film te zien…

Greta had zoiets van, we willen dat je de film ziet. Dus kom naar waar dan ook, we zullen je zoveel laten zien als we hebben … en het zijn alleen ik en Finneas. En we gingen naar Warner Brothers en het waren letterlijk ik en Finneas en Greta, en een paar van haar producers. En ze zou over vijf dagen een baby krijgen. En ze had zoiets van, dit is gewoon het gekste. Ik ging erop in als … ik had geen idee wat ik kon verwachten. Ik ging erop in zonder te denken dat er noodzakelijkerwijs iets uit zou komen. Ik had zoiets van, ik wil gewoon deze film zien. Dit is zo cool. Ik ben vereerd dat er zelfs maar aan gedacht wordt, wat dan ook. Ik had echt geen idee wat ik kon verwachten. En nogmaals, ik was erg nerveus voor haar. Ze speelde ons de eerste 30, 40 minuten van de film. Een minuut later keken Finneas en ik elkaar aan alsof… Ho, dit is krankzinnig. Ze speelde een scène en ze liep voor ons uit en ze zei: “Dus in het volgende deel wil ik dat het echt zo voelt”, en ze doet haar Greta Gerwig-dingetje staat op en ze laat ons haar passie zien en vertelt ons alles. En ze bleef maar opstaan en helemaal naar de voorkant van het theater lopen om ons over het volgende deel te vertellen en het uit te leggen. En ze had zoiets van: “Het is zo eng om dit aan iemand te laten zien. Het is net mijn baby.” Ze wilde het echt uitleggen en het alle context geven die het nodig had… Ze zei letterlijk: “Het kan me niet schelen. Als je geïnspireerd bent, maak dan iets. En als je dat niet bent, is dat prima.” Het is prima. Het zou mijn droom zijn.”

Billie Eilish over wat Barbie voor haar betekend…

Oh God. Nou, Barbie was mijn jeugd. Echt, Barbie was mijn dagelijkse leven als kind. Het is een mooie pop, alsjeblieft. Ze is ook alles. Ze is iedereen. Er zijn zoveel Barbies en er zijn zoveel verschillende versies en verschillend… al mijn Barbies hadden hun eigen persoonlijkheid en meningen en gedachten, en stijlen en ideeën van de wereld. En ik was nog maar een klein kind dat voor hen sprak, maar ze hadden nog steeds persoonlijkheid voor mij.

Billie Eilish over hoe ze zich momenteel creatief voelt en wat de toekomst in petto heeft…

 Sinds kort echt goed. Sinds kort echt goed. We zijn een beetje op weg, denk ik. We maken dingen. Er wordt van alles gemaakt. Ik denk aan de toekomst. Ik zal zeggen, ik heb het afgelopen jaar belachelijk veel druk gevoeld tijdens het schrijven en maken van een album en wat dan ook. Eerlijk gezegd zat ik met Labrinth in de Met, en we hadden het over muziek en muziek maken en waar ben ik mee bezig. En ik had zoiets van: “Ik weet het niet, man. Ik weet het niet. Ik weet niet wat ik moet maken. Ik heb het gevoel dat wat ik wil maken is, ik weet niet of mensen zullen het leuk vinden of zelfs als het goed is.” Ik weet niet meer precies hoe het gesprek ging, maar hij zei iets van: maak wat je wilt maken. Wat zo simpel is om te zeggen dat ik zou hebben gezegd als hij hetzelfde had gedaan. . Maar eerlijk gezegd had ik zoiets van, oh, ok.

mandy
mandy
me, myself and I.
RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments