HomeInfluencersBouwen van jouw Social Media Marketingstrategie

Bouwen van jouw Social Media Marketingstrategie

#ad

Social Media is een technologie, die computer gebaseerd is en als doel heeft om virtuele netwerken en maatschappijen te creëren.  Dit door het onderling uitwisselen van ideeën, gedachten, meningen en informatie. De populairste Social Media kanalen (anno 2021) zijn Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram en TikTok. Heden ten dage is de kracht, invloed en dus ook het gebruik van Social Media niet meer weg te denken.

Initieel werden deze platformen gebruikt om in contact te zijn met familie en vrienden, maar al gauw veranderde dit beeld naar een zakenwereld waar startende, maar ook grote ondernemers gebruik van maakten om met klanten in contact te blijven. Een van de hoofdredenen daartoe is het feit dat je via Social Media niet alleen (bekende) mensen in jouw omgeving bereikt, maar met letterlijk iedereen van over de hele wereld in contact kan staan.

Vergroten Social Media bereik

Al gauw was het duidelijk dat je via Social Media jouw imago en marktpositie, hetzij als individu of als bedrijf, kunt beïnvloeden. Denk er maar eens over na. Je ziet een pagina van een kledingzaak op Facebook met 1000 likes en een andere met 50.000 likes. Zonder te twijfelen zal je eerder geneigd zijn om de pagina met meer likes te bekijken en zeker ook te volgen, want er zal toch een reden zijn waarom zoveel mensen de pagina leuk vinden? Het is via VolgersKopen mogelijk om jouw Facebook, Instagram of YouTube kanaal een boost te geven door het aantal vind-ik-leuks, volgers of views te verhogen. Het rendement hiervan zal al gauw te merken zijn aan jouw uitstraling, bekendheid maar zeker ook in jouw portemonnee.

Social Media voor business

Zoals eerder aangegeven worden de Social Media platformen steeds vaker gebruikt door bedrijven. Klanten kunnen op die manier via diverse kanalen in contact treden met zo een bedrijf. Bedrijven gebruiken social media voor verschillende doeleinden zoals:

  • Verbinden met klanten: Het opbouwen van een sterke relatie, met als doel loyale klanten van over te houden
  • De verkoop te vergroten middels advertenties en promotie van producten en diensten
  • Marktonderzoek: Het meten van trends van de klant (bijvoorbeeld doelgroep, gebruikspatronen, preferenties)
  • Het aanbieden van klantenservice of ondersteuning.

Definitie en doel Social Media strategie

Maar hoe zorg je ervoor dat je optimaal gebruik maakt van de pool met bijkans 3.8 biljoen socialmedia gebruikers? Dat is vast niet zo simpel als het lijkt. Een goed uitgewerkte strategie is daarbij de kunst.

Een socialmedia strategie geeft een beschrijving en strategische richting aan van jouw social media doelstellingen en welke input daarvoor nodig is. ‘Strategie’ is afkomstig van de Griekse woorden ‘stratos’ (leger) en ‘agein’ (leidinggeven).  De betekenis hiervan is dus een plan bedenken om jouw gewenste doelstellingen te verwezenlijken. Zo een strategie is vergelijkbaar met een businessplan en heeft als doel de communicatie met de klant te structureren en optimaliseren. Als het slaagt, zullen jouw socialmedia kanalen succesvol zijn en uiteindelijk het gewenste rendement opleveren.

Om optimaal gebruik te maken van jouw socialmedia kanalen en uiteindelijk een strategie te bepalen kan er gebruik gemaakt worden van het model van de Sociale Succes Cyclus, welke bestaat uit de volgende stappen:

1.      Luisteren: Het is van belang om te luisteren naar jouw klanten. De klant kan om meerdere redenen contact met je opnemen, bijvoorbeeld om een vraag te stellen, om een mening te geven over de kwaliteit van een product of van de dienstverlening, om klachten door te geven of om misschien gewoon aan informatie te komen. Het monitoren van deze informatie resulteert in identificatie van content- en product kansen, maar ook in een verbetering van jouw reputatie.

2.      Beïnvloeden: Doordat je steeds informatie deelt, foto’s, video’s en andere content deelt met de klanten zal jouw bedrijf steeds aantrekkelijker worden.

3.      Netwerken: Verbreed jouw netwerk met bijvoorbeeld ‘influencers’, gezaghebbenden en bekende online merken.

4.      Verkopen: Het uiteindelijke doel is om middels advertenties de klant ertoe te drijven jouw producten te kopen. Doe er dus alles aan om jouw advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Tips voor het ontwikkelen van een succesvolleSocial Media strategie

Om jouw socialmedia strategie tot een succes te maken is het van belang om gestructureerd te werk te gaan. Dit kan bijvoorbeeld middels de bekende Plan-Do-Check-Act wijze.

PLAN

  • Doe een nulmeting, waarbij je nagaat wat jouw huidige status is. Hierbij kijk je naar jouw marktpositie, marktaandeel, doelgroep, klantbehoeften en -kenmerken, concurrenten, marketing en communicatiedoelstellingen, enzovoorts.
  • Formuleer op basis van de resultaten van jouw nulmeting jouw doelstelling SMART (specifiek – meetbaar- acceptabel – realistisch en tijdgebonden) voor jouw onderneming. Ga hierbij bijvoorbeeld na wat de gewenste omzet moet zijn van het social media gebruik, wat is jouw gewenste engagement rate, hoe moet jouw review rate eruitzien.
  • Bestudeer jouw doelgroep: Ga na hoe jouw doelgroep eruitziet (profiel) en hoe deze zich beweegt op social media. Welke kanalen gebruiken zij het meest, wat vinden ze interessant, welke concurrenten bezoeken zij ook.
  • Ga na wat jouw belangrijkste KPI’s en maatstaven zijn. Maak hierbij onderscheid tussen het aantal klikken, aantal views, het bereik, de binding.

DO: Het is van belang om jouw strategie te baseren op jouw doelgroep en de informatie verkregen uit de nulmeting.

  • Focus jouw content op de behoefte van jouw klanten en doelgroep. Vinden ze bijvoorbeeld video’s leuker? Of toch liever informatieve posts?
  •  Zorg ervoor dat je regelmatig zichtbaar aanwezig ben. Laat dagelijks iets van je horen zodat de klanten up-to-date maar zeker ook betrokken blijven. Gebruik ook verschillende tijdstippen, aangezien je een breed publiek hebt waar tijdverschillen ook een rol kunnen spelen. Je kan bijvoorbeeld een kalender maken voor het plaatsen van jouw content.
  • Reageer tijdig op berichten van de klant. Niets is zo vervelend om als klant dagen lang te wachten op een reactie. Niet zomaar zegt men ‘de klant is koning’. Tevreden klanten zijn uiteindelijk de beste manier van reclame doen.

CHECK

  • Doe regelmatig een social media audit. Doe dus aan zelf reflectie. Wat werkt en wat niet? Welke klanten zijn loyaal en waarom? Hoe profileert jouw pagina zich ten opzichte van jouw concurrenten? Evalueer jouw gestelde doelen hierbij ook.
  • Bestudeer daarnaast ook de prestatie van jouw content. Ga na als er patronen in zitten. Welke kanalen kan je het beste gebruiken en op welke wijze?

ACT

Als je uiteindelijk hebt geëvalueerd is de laatste fase actie ondernemen. Hierbij maak je een keuze voor bijvoorbeeld jouw primair kanaal dat je zal gebruiken, jouw primaire content die je zal plaatsen en de geschikte communicatiewijze naar de klant toe. Voor inspiratie is het altijd ook raadzaam om succesverhalen van anderen te bekijken of misschien de strategie van een top brand te bestuderen. Als laatst is het belangrijk dat jouw hele team dezelfde strategie hanteert, zodat jouw bedrijf een gevestigde naam krijgt.

#ad

mandy
mandy
Founder & Owner Life of an Artist & Carriere Tijd + Founder & Owner, writer iammandyb.com (English). add me on facebook or LinkedIn and lets do business. Loving to build business and become part of a team: Mandy Buddenberg
RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments