Op life of an Artist zijn we inmiddels ook helemaal thuis in de influencer wereld op Instagram, Tiktok en Youtube. En wij zijn natuurlijk erg benieuwd wat het volgende populaire platform gaat worden. De hype op Instagram kan zomaar ineens over zijn.
Er wordt veel geschreven over micro influencers en waarom deze beter zouden zijn.
Less is more wordt geschreven. Wij zouden zeggen LESS IS BORE! maar misschien in het geval van influencer marketing zou het wel waar kunnen zijn.
Is het better om te gaan voor een micro influencer met bijvoorbeeld 10.000 volgers ipv 1 miljoen volgers zoals Monica Geuze? Er is niks mis met Monica Geuze. Integendeel ze is succesvol, knap, volgens ons best aardig en heeft veel volgers, maar hoeveel invloed heeft ze eigenlijk echt op haar volgers? Heeft ze eigenlijk ook volgers gekocht?
Zoals de naam al doet vermoeden zijn micro-influencers een kleine versie van influencers. Ze hebben ongeveer tussen de 5.000 en 50.000 volgers. Maar onthoud: kwaliteit over kwantiteit.
Micro-influencers stralen authenticiteit uit. De grote mega influencers staan best ver van mensen af, maar micro-influencers worden gezien als iemand die een vriend of vriendin van je had kunnen zijn.
Als je nog steeds niks van influencers weet dan heb je wel echt onder een steen gelegen en is het tijd om onze influencer artikelen te lezen. Wij schrijven over allerlei influencers, micro, macro en hun vermogen (zover we dat weten).
In 2022 zal de trend van micro influencers zich doorzetten. We zien steeds meer een verschuiving van een focus op grote influencers met veel bereik, denk aan Famke Louise, Anna Nooshin, Monica Geuze etc naar een focus op micro influencers. Ze hebben vaak meer engagement en ze richten zich op een bepaald publiek, op een specifieke niche: denk aan een bepaalde modestijl zoals een edgy stijl, een originele beauty instagammer of iemand die zich focust op vegan eten.
Wat we ook een leuke trend vinden is dat er meer nadruk komt te liggen op Instagram op Authenticiteit: keep it real. Oftewel niks voor de Kardashians en Jenners dus die altijd druk zijn met photoshop en het perfecte plaatje weergeven. Nee, de tijd van het perfecte plaatje en de gestylede Instagram-feeds is voorbij. De nadruk ligt steeds meer op jezelf zijn, authenticiteit en met name ook herkenbaarheid zal een grote rol gaan spelen in 2021. Ga in plaats van het perfecte shot op zoek naar content waar je doelgroep zichzelf in terug zal zien, show the real you en vertel een eerlijk verhaal, want dat zal leiden tot oprechte betrokkenheid en uiteindelijk meer engagement. Hier doet influencer en Youtuber Rianne Meijer het erg goed. Ze laat zien dat het echte leven toch even anders is en je met photoshop een hoop kan doen. Door haar “reality” shots heeft ze internationale bekendheid gekregen.
Klinkt dat niet even goed? Je kan dus ook een influencer zijn met maar 5000 volgers. Dat geeft meer hoop voor de creatievelingen onder ons die niet zo populair zijn of bekend zijn, maar wel talent hebben voor het maken van creatieve content on de gram of op bijvoorbeeld Tiktok.