Een persbericht schrijven kan effectief zijn. Je brengt journalisten of redacties op de hoogte van jouw nieuws. Wanneer zij het persbericht interessant vinden, kan het gepubliceerd worden. Het voordeel is dat je geen dure (marketing) investeringen hoeft te doen. Een persbericht is meestal ongeveer 350 woorden lang.

Enkele tips voor het schrijven van een goed persbericht:

1. Zorg voor een opvallende titel

Je titel moet weerspiegelen waar je persbericht over gaat en prikkelen om verder te lezen. Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed. Probeer je organisatie te vernoemen in de titel.

2. Schrijf een duidelijke inleiding

In de inleiding zet je de belangrijkste boodschap neer. De journalist moet direct zien waar je bericht over gaat. De inleiding moet triggeren om het bericht verder te lezen. 5 tips om in ieder geval te verwerken in de inleiding.

  1. Wat gaat er gebeuren of is er gebeurd? (wat)
  2. Wie gaat er wat doen? (wie)
  3. Waarom gebeurt het….wat is de reden? (waarom)
  4. Waar vindt het plaats? (waar)
  5. Waarom gebeurt het? (waarom)

3.Wees de journalist

Het lijkt een open deur, maar verplaats je voor een moment in de schoenen van de journalist. Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de doelgroep van het medium? Je moet kritisch zijn over de nieuwswaarde van je bericht. Hoe belangrijk is de informatie, in hoeverre wijkt het af van het overige nieuws en welke autoriteit heb jij als verzender?

4. Nieuws, geen reclame

Het doel van een persbericht is informeren, je wilt een nieuwsbericht delen. Probeer niet teveel reclame te maken en dus in reclametaal te schrijven. Probeer dus zo objectief mogelijk te schrijven: blijf to-the-point, formuleer helder en houd je aan de feiten.

5. Een goede structuur

Zorg voor een goede structuur van je tekst. Begin met een opvallende titel, dan de introductie (kort en bondige samenvatting van je tekst), dan de uitwerking en een korte conclusie (kort, maar krachtig).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here