Hoe bouw je nou eigenlijk een sterk media merk? Wij helpen creatieve ondernemers ook op weg. Zowel hier als op Carriere Tijd. Ondernemen on a Budget! Het moet kunnen.
Je wilt graag een media bedrijf beginnen. Een merk beginnen. In principe kan iedereen een merk beginnen, its all about passion en doorzettingsvermogen.
Een online blog/magazine met originele content en interessante artikelen. Online magazines zijn de trend voor 2022 en voor de toekomst. Niet gewoon een website met wat artikelen maar echt een merk erom heen bouwen. Hoe doe je dat nou? Sterke merken zijn NSMBl, man-man, Manners, Bedrock, Workjuice, Carriere Tijd, maar ook fem-fem en nog veel meer. Ze richten zich op een doelgroep namelijk mannen of vrouwen of bijvoorbeeld bij Carriere Tijd op carrieretijgers en ambitieuze mensen. Je doelgroep bepalen is dus zeker een belangrijke onderdeel.
Enkele andere tips voor jou:
1.zorg voor een branding en marketing strategie
Zorg voor een goed logo, een goede website, een goede huisstijl. Wat onderscheidt jouw merk? Bij Life of an Artist richten we ons vooral op online content en proberen we ons te onderscheiden met originele invalshoeken, maar ook door op social media aanwezig te zijn (al krijgen we nog niet heel veel likes). Niet iedereen begrijpt ons concept, omdat het misschien erg breed is en niet een duidelijke lijn heeft. Hier kunnen we zeker nog aan werken. Nu plaatsen we eigenlijk alles wat inspirerend en artistiek is en wat we tegenkomen. Het is niet alleen gericht op urban nieuws/de rapscene, maar ook op ander talent zoals fashion merken, designers, make-up artiesten en met name op influencers, vloggers, bloggers, en TikTokkers uiteraard. De naam klopt dus misschien niet helemaal. Zorg voor een sterke naam die blijft hangen en bij het concept past. Maar goed soms begin je met een naam en kom je erachter dat je eigenlijk wil uitbreiden. Ga dus voor een zo breed mogelijke naam. Bijvoorbeeld fem-fem of man-man. Duidelijk en breed!
2. Zorg voor content dat scoort in Google
Je kan wel de beste naam hebben en de beste originele designs voor op social media, maar als jouw artikelen niet scoren in Google zal jij weinig bezoekers hebben. Bezoekers is key uiteindelijk. Bezoekers zorgen ervoor dat jouw media merk loopt en uiteindelijk winst maakt. Zodra je bezoekers hebt (denk dan aan 10.000 of meer) kan je aan verdienmodellen denken. Denk dan aan gesponsorde content, banners, affiliate marketing, een webshop etc. Want uiteindelijk wil je verdienen aan jouw media start-up toch? En het liefst wil je na 3 jaar kunnen zeggen: dit is mijn werk. Dit is mijn succesvolle media start-up. Het loont zich uiteindelijk.
3. Focus ook op social media
Focus je dus niet alleen op Google, maar ook op social media. Je kan met influencers werken en zo jouw merk onder de aandacht brengen, maar je kan ook adverteren op Facebook en Instagram etc om zo meer volgers en likes te krijgen. Het is zeker niet makkelijk om volgers en likes te krijgen in het begin.Dit is vaak een lang termijn proces. Mensen houden bijvoorbeeld meer van juicekanalen dan van een concept wat ze niet helemaal begrijpen en sowieso is een artiesten website lastiger dan een juice kanaal. Mensen lezen nou eenmaal liever roddels dan over het succes van een ander. Thats life, thats the facts. Niet leuk, maar waar.
4.Hou vooral vol
De meeste ondernemers weten heus wel dat een succesvol merk bouwen tijd kost. Jouw onderneming is niet succesvol in een half jaar. Een media startup kan wel 3/4/5 jaar duren voordat het zich echt loont en winstgevend is. Je hebt dus een lange adem nodig. Heb jij het geduld als ondernemer? Probeer elke week wat te posten. Of zet een freelancer in op je website en laat deze elke dag artikelen plaatsen. Investeer in je media start-up. Het hoeft geen tienduizenden euro´s te kosten, maar een paar duizend euro ben je al gauw kwijt. (logo, website, design, content, SEO).
Heb jij nou een goed idee, maar heb je wel wat hulp nodig bij de uitwerking? Wij zijn hier goed in en kunnen jouw ondersteunen met artikelen, design, huisstijl etc, maar ook met SEO. 1 van de belangrijkste dingen voor online succes. Neem vooral contact op. Misschien kunnen we samen van jouw start-up een succes maken. You never know. Bring the skills together!
Goodluck!
Bron: eigen ervaring, Beeld: Unsplash