Wat is een creative director nou eigenlijk precies? Wat doe je dan?

Wat betekent creative director? Creatief directeur of creative director is een functie in bedrijven in verschillende sectoren, zoals film, muziek, reclame, grafische vormgeving, mode en media. De kunst en cultuur branche dus (ons creatieve magazine onder andere dat zich focust op creatief talent en creatieve mensen, bloggers, vloggers, influencers, rappers etc.

Een creatief directeur vervult een leidinggevende en strategische rol over de artistieke of creatieve taken binnen een bedrijf of afdeling. Een creative director of ook wel vaak art director genoemd, is verantwoordelijk voor design en interactie van online concepten, vertaling van de online huisstijl en weet de perfecte mix te creëren tussen creativiteit en commercialiteit. Art director en creative director overlappen met elkaar.

Hier zijn verschillende opleidingen voor, maar sommige mensen hebben dit al in zich en hebben deze ervaring niet nodig.

Ik (Mandy) ben bijvoorbeeld een creative director. Ik bepaal hoe mijn blogs/websites eruit zien, hoe het logo eruit ziet, wat voor topics erop/onderwerpen erop verschijnen (eigenlijk dus ook hoofdredacteur) wat voor images er bij komen. Daarnaast run ik diverse social media kanalen en bepaal de images en de uitstraling. Inmiddels ben ik ook eigenaresse en creative director van mijn eigen fashion, beauty & lifestylemagazine vol met inspiratie en tips op fashion & beauty gebied. Alles is mijn eigen idee. IK bepaal de content, de fotoshoots, de styling etc, de website lay-out etc. Voor de shoots heb ik wel wat hulp, want ik ben geen fotograaf.

Je kan dus ook creative director zijn zonder dat je er voor gestudeerd hebt. Dan heb je dit creatieve gewoon in je. You are born to be creative. You are born to create! Een creative director is multidisciplinair, creatief (uiteraard), probleemoplosser, progressief; vernieuwend, nieuwsgierig, een innovatieve denker en een merkdenker.

Maar er wordt in dit werkveld wel vaak een opleiding gevraagd. Zeker als je voor een groot merk wil werken. Er zijn een aantal bekende opleidingen die je klaarstomen voor een carrière als creative bij een advertising agency. Zo kun je bij de Willem De Kooning Academie in Rotterdam een hbo bachelor Advertising volgen, die je opleidt tot een allround Creative Concepter, Art Director, Copywriter of Creatief Strateeg.

Maar je kan ook denken aan de opleiding: Creative Business van de HVA. Bedenk concepten en werk deze uit. Je leert van alles op deze opleiding.

Benieuwd waar creatieve mensen hun inspiratie vandaan halen? Lees dit dan eens.

Bron: Google, Beeld: Unsplash

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here